Assalamualaikum....

Assalamulaikum dan terima kasih kerana sudi mengujungi laman blog yang tidak seberapanya ini. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi minat dan pengetahuan dalam kalangan peminat batu permata dan cincin. Batu permata dan teras kayu yang dipaparkan adalah asli yang mana kami perolehi dari sumber yang dipercayai dan diyakini keasliannya.Mengenai khasiat/fadilat dan kelebihan sesuatu item kami kongsikan melalui pengalaman mereka pernah menggunakan atau melalui maklumat dan rujukan dari mereka yang ahli dan lebih arif dalam penggunaan teras kayu dan batu permata. Pun begitu jangan kita lupa segala item dan barangan hanya asbab dan ikhtiar sahaja padaNYA jualah yang Maha Mengetahuinya.Tidak salah untuk kita berusaha asalkan diatas landasan yang betul dan tidak berpaling padaNYA.

BATU GELIGA CENDERAWASIH



BURUNG DAN BATU CENDERAWASIH

Dalam Kitab Tajul Muluk ada meriwayatkan kisah seekor burung yang bergelar burung cenderawasih.Adapun asal usulnya bermula dari kayangan. Menurut kebanyakan orang lama yang arif mengatakan ianya berasal dari syurga dan selalu berdamping dengan para wali. Memiliki kepala seperti kuning keemasan. 

Dengan empat sayap yang tiada taranya. Akan kelihatan sangat jelas sekiranya bersayap penuh adanya. Sesuatu yang sangat nyata perbezaannya adalah dua antena atau ekor ‘areil‘ yang panjang di ekor belakang. Barangsiapa yang melihatnya pastilah terpegun dan takjub akan keindahan dan kepelikan burung cenderawasih.

Amatlah jarang sekali orang memiliki burung cenderawasih. Ini kerana burung ini bukanlah berasal dari bumi ini. Umum mengetahui bahawa burung Cenderawasih ini hanya dimiliki oleh kaum kerabat istana saja. Hatta mengikut sejarah, kebanyakan kerabat-kerabat istana Melayu mempunyai burung cenderawasih. Mayoritas para peniaga yang ditemui mengatakan ia membawa tuah yang hebat.


Dinyatakan oleh mereka yang ahli sekiranya burung cenderawasih turun ke bumi nescaya akan berakhirlah hayatnya. Dalam kata lain burung cenderawasih akan mati sekiranya menjejak kaki ke bumi. Namun yang pelik lagi ajaibnya, burung cenderawasih ini tidak lenyap seperti bangkai binatang yang lain. Ini kerana ia dikatakan hanya makan embun syurga sebagai makanannya. Malahan ia mengeluarkan bau atau wangian yang sukar untuk diperkatakan. Burung cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yang mati dalam keadaan terbang, ada yang mati dalam keadaan istirahat dan ada yang mati dalam keadaan tidur.
Dalam kitab melayu lama ada menyatakan bahawa burung cenderawasih mempunyai pelbagai kelebihan. Seluruh badannya daripada dalam isi perut sehinggalah bulunya mempunyai khasiat yang misteri. Kebanyakannya digunakan untuk perubatan. Namun ramai yang memburunya kerana ‘tuahnya’. Burung cenderawasih digunakan sebagai ‘pelaris’. Baik untuk pelaris diri atau perniagaan. Sekiranya seseorang memiliki bulu burung cenderawasih sahaja pun sudah cukup untuk dijadikan sebagai pelaris. Mengikut ramai orang yang ditemui memakainya sebagai pelaris menyatakan, bulu burung cenderawasih ini merupakan pelaris yang paling besar. Hanya orang yang memilikinya yang tahu akan kelebihannya ini. Namun yang pasti burung cenderawasih bukannya calang-calang burung. Penuh dengan keunikan, misteri, ajaib, tuah.

 Apa yang pelik namun satu kebenaran burung ini hanya turun dalam waktu 3-7 tahun. Dan ia turun untuk mati. Sesiapa yang menjumpainya adalah satu tuah. Oleh itu, kebanyakan burung cenderawasih yang anda saksikan mungkin berumur lebih dari 10 tahun, 100 tahun atau sebagainya. Kebanyakkannya sudah beberapa generasi yang mewarisi burung ini.

KHASIAT BATU CENDERAWASIH

Telah diketahui sejak dulu lg khasiat cenderawasih adalah multifungsi spt pelarisan,pemanis, pmikat,Pendinding & lain2 lg..Mgikut pndangan & pgalaman mereka yg mahir mengenainya batu cenderawasih adalah antara medium/item terbaik dlm hal perhubungan sesame manusia.
Contohnya utk merapatkan dan mguatkan hubungan, mramaikan kwn dan mgurangkan lwn 
Ianya  sesuai dipakai oleh semua golongan terutama dlm sektor perniagaan & tugas yg memerlukan kita berinteraksi dgn org lain spt ketua,pemimpin,pgurus,guru dan yg swaktu dgnnya…insyaallah apa yg diusahakan akan mdpt respon yg baik dr mereka,

Asal Usul Batu Cenderawasih

Mengenai asal usul bt cenderawasih ada byk versi ceritanya…tp yg pasti iannya bukan berasal dr alam kita..Terjadinya batu cenderawasih adalah drpd 2 cara, yg pertama (yg biasa didapati) iaitu dr air liur yg bcampur bulu cenderawasih itu sendiri yg kemudin mgeras mjadi batu(almaklumlah disana sejuk) maka itulah  ia tdapat dlm  pelbagai warna…Cara kedua iaitu jenis yg terbaik & paling susah dpt diperolehi dr dlm tubuh burung cenderawasih itu sendiri yg ni dinamakan geliga burung cenderawasih …Dipercayai cenderawasih jantan mepunyai 9-11 warna pd bulunya bbanding 7-9 bagi yang betina…Batu cenderawasih mempunyai berbagai gred mgikut warna,khasiat & 1 lg?? opps sori x dpt revealkan atas sbb2 ttentu...  

Gred Batu Cenderawasih:(tidak termasuk Geliga Cenderawasih asli)
1.Cenderawasih Emas(Jantan & betina) kadang2 ada sdkit campuran warna lain spt biru @ putih
2.Cenderawasih Kalimaya(Ada Jantan & betina)
3.Cenderawasih Biru Putih dan Cenderawasih Emas hitam(jantan & betina)
4.Cenderawasih Emas Merah(kebanyakannya betina)
5.Cenderawasih Merah(betina)

***Mahar cenderawasih gred No 1-3 adakalanya berubah2 mengikut kesukaran utk 
    mendapatkannya.


**Gred diatas secara umum sahaja diperolehi dr insan yg tlibat secara lgsung mdapatkan batu cenderawasih  tersebut…Mungkin dilain tempat lain plak versinya tpulang pd pmilik item tersebut & saya tidak sama sekali menafikannya...

Sukalah sy ingatkan disini keberadaan batu cenderawasih adalah bmusim & tidak menentu..sblm ni kali terakhir sy perolehinya skitar tahun 2010 & 2005 yg sblm2 tu mntk maaf  tak taulah plak sy… klu ingin memilikinya jgn tggu lama2 khuatir  tak sempat & kehabisan stok kenalah tggu 3-5 tahun lg itu pun klu masih boleh dijumpai he3…